Toisen asteen koulutus yhä tärkeämpää
Yhteishaku lukioihin ja ammattikouluihin päättyi eilen. Toiseen asteen koulutuksen suorittaminen on nuoren elämässä yksi tärkeimmistä etapeista tulevaisuuden kannalta. Tilastojen valossa työttömyys, pitkittynyt työttömyys ja toimeentulo-ongelmat ovat yleisempiä niille, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Näiden lisäksi alhaisempi koulutusaste altistaa terveydellisiin ja elämänhallintaan liittyviin ongelmiin. Niin kutsutun suoritettavan työn vähentyessä pelkällä peruskoulututkinnolla on myös yhä vaikeampaa saada työtä. Siksi ilman toisen asteen koulutusta jäävät nuoret ajautuvat usein opiskelu ja työelämän ulkopuolelle. Tällaisilla NEET-nuorilla, joita sivuutettiin viime kirjoituksessa, uhka syrjäytyä on muita suurempi.
Tästä syystä vuonna 2013 alkoi koulutustakuu, nuorisotakuun osa, joka takaa kaikille nuorille peruskoulun jälkeisen koulutuspaikan. Viimeisimpien tilastojen valossa kehitys on ollut positiivista, sillä yhä useampi nuori jatkaa toisen asteen koulutukseen. Nuorisotakuu-työryhmän loppuraportissa arvioitiin, että vuonna 2014 hakijoista lähes 99 % sai koulutuspaikan. Sama positiivinen kehitys on havaittavissa Turussa. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2015 Turussa peruskoulun päättäneitä oli 1 603 ja näistä vain 47 ei hakenut mihinkään jatkokoulutukseen. Vielä vuonna 2011 sama luku oli 198.
Oppivelvollisuusiän nosto ratkaisu koulupudokkaiden vähentämiseen?
Toisen asteen koulutukseen pääseminen ei kuitenkaan yksin
riitä, koulussa pitää myös pysyä. Taloustieteen professori Roope Uusitalo kirjoitti
huolestuneena viime kuussa Suomen Kuvalehteen 20–24-vuotiaiden nuorten
alhaisesta kouluttautumisesta. Vaikka lähes jokainen nuori aloittaa toisen
asteen koulutuksen, puuttuu yhä monelta 20–24-vuotiaalta peruskoulun jälkeinen
tutkinto.
Ratkaisuksi Uusitalo ehdotti oppivelvollisuusiän nostoa
18-ikävuoteen. SAK teki samasta aiheesta ulostulon
viime vuoden lopulla. Vuonna 2014 hallitus oli jo viemässä oppivelvollisuusiän
nostoa läpi, kunnes esitys peruttiin. Tällä hetkellä nuoren oppivelvollisuus
loppuu sen lukuvuoden jälkeen, jolloin nuori täyttää 17 tai kun
oppivelvollisuuden aloittamisesta on kulunut kymmenen vuotta. Käytännössä
nuoren oppivelvollisuus on siis täyttynyt peruskoulun päättyessä. Uusimmat
ehdotukset tarkoittaisivat sitä, että nuori olisi velvollinen suorittamaan
opintoja vähintään vuoden verran jossain toisen asteen tai siihen valmistavassa
koulutuksessa.
Sekä oppivelvollisuusiän nostoa puoltavat että sitä
vastustavat perustavat retoriikkansa nuorten hyvinvoinnille. Oppivelvollisuuden
pidentämistä puoltaa se, että koulu keskeytetään tyypillisesti jo ensimmäisen
opiskeluvuoden aikana. Tilanne saattaisi olla eri, jos nuoren olisi käytävä
koko ensimmäinen vuosi loppuun. Tukea nostamiselle antavat Uusitalon mukaan
myös ulkomailla tehdyt tutkimukset, jotka osoittavat että oppivelvollisuusiän
nostaminen kannustaa nuorta opiskelemaan pitempään, mitä hän muutoin tekisi. Suomea
koskevaa tutkimusta aiheesta ei ole, minkä vuoksi pitkälle meneviä päätelmiä on
vaikea tehdä.
Vastustajapuoli on korostanut noston taloudellisia
vaikutuksia sekä nuorten erilaisuutta. Esimerkiksi EK on korostanut, että järkevämpää
olisi lisätä nuorille erilaisia polkuja opiskelu- ja työelämään. Tämä
tapahtuisi tekemällä opiskelusta joustavampaa. Samoilla
linjoilla oli Kokoomusryhmä jo vuonna 2014, jolloin esitys
oppivelvollisuusiän nostamisesta kaatui.
Yhtenä jouston lisääjänä voidaan pitää ammatillisen koulutuksen reformia, joka
voimaan astuessaan muuttaa ammatillisen koulutuksen tarjontaa monella tapaa.
Yhtenä reformin tarkoituksena on lisätä joustoja oppimiseen ja luoda nuorille
erilasia koulutus- ja urapolkuja, joista valita. Tämän taas uskotaan vähentävän
pudokkaiden määrää. Uudistusta on kritisoitu, sillä se kohdistaa ammatilliseen koulutukseen leikkauksia, joiden pelätään näkyvän koulupudokkaiden määrän kasvuna.
Nivelvaiheen
koulutuksesta kauaskantoista motivaatiota
Keskeisimpiä syitä koulun keskeyttämiselle on motivaation
puute. Tämä voi johtua esimerkiksi alun perin epärealistisista odotuksista,
tietämättömyydestä tai puhtaasti väärästä alavalinnasta. Muita syitä ovat
esimerkiksi koulukiusaaminen ja elämäntilanteiden muutos. Oppivelvollisuusiästä
ja ammatillisen koulutuksen reformeista käytävän keskustelun rinnalla olisikin
hyvä muistaa, että meillä on jo nyt keinoja, joilla vahvistaa nuoren
motivaatiota ja tätä kautta vähentää koulupudokkaiden määrää. Tällaisia ovat nivelvaiheen
koulutukset.
Nivelvaiheen koulutuksilla tarkoitetaan nimen mukaisesti
koulutusta, joka kohdentuu vaiheisiin jolloin siirrytään oppiasteelta toiselle.
Pääasiassa kyse on peruskoulusta toiselle asteelle siirtymisestä. Tällaisia
koulutuksia ovat esimerkiksi kymppiluokka ja ammatilliseen peruskoulutukseen
valmentava VALMA-koulutus. Lisäkoulutuksella halutaan taata, että nuorella on
tarvittavat taidot haluamaansa koulutukseen sekä ehkäistä vääriä alavalintoja
ja tätä kautta koulun keskeyttämistä.
Tämän hetkinen ilmapiiri Suomessa antaa nuorille huonosti
tilaa punnita elämänvalintojaan. Koulutuksiin kohdistuvat leikkaukset ja
kiristykset esimerkiksi opintotuessa luovat paineita opiskelijoihin ja
hidastavat valmistumista. Samalla kuitenkin aikaamme tuntuu leimaavan nuoriin
kohdistetut vaatimukset siirtyä nopeasti peruskoulusta työelämään. Tällainen mentaliteetti
näkyy varmasti myös niissä nuorissa, jotka vielä punnitsevat omaa alaansa.
Paineen alla hätiköityjen päätösten määrä kasvaa, mikä pahimmassa tapauksessa
näkyy koulun keskeyttämisenä.
Jos nuori ei missään vaiheessa pysähdy kunnolla pohtimaan, mikä
ala itselle parhaiten sopii, on vaarana, että keskeyttämiset ketjuuntuvat.
Uusitalonkin mainitsemien 20–24-vuotiaiden alhaista koulutusastetta selittää,
että kyseisessä ikäluokassa ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden määrä on
nuorempia ja vanhempia suurempi. Marika Koramon ja Jukka Vehviläisen vuonna
2015 valmistuneen tutkimuksen
mukaan tähän on monia syitä, kuten juuri vanhojen ongelmien ratkaisemattomuus
ja sitä kautta keskeyttämisten kasautuminen. Muita syitä ovat esimerkiksi
perhe-asiat, taloudelliset paineet sekä muut aikuistumiseen liittyvät tekijät.
Nivelvaiheen koulutukset voivat olla osalle nuorista oiva
ratkaisu löytää oma ura ja motivaatio hyvissä ajoin ja näin estää
keskeyttämisten ketjua. Harva kuitenkaa uskoo, että nuorten koulutustaso
paranee ja koulupudokkaiden määrä vähenee vain yhdellä muutoksella, oli kyse
sitten oppivelvollisuusiän nostoa kannattava tai ammatillisen koulutuksen
muutoksia ajava. Nähtäväksi jää, mitkä
ehdotukset menevät läpi ja miten esimerkiksi ammatillinen koulutus vuoden
päästä järjestetään. Selvää kuitenkin on, että jo nyt koulujen opinto-ohjaajat
ja Ohjaamojen kaltaisten paikkojen työntekijät tekevät elintärkeää työtä
auttaessaan nuoria eri uravalintojen tekemisessä. Esimerkiksi Turun Ohjaamossa nuorta autetaan kaikissa koulutusvalintaan liittyvissä kysymyksissä.
Vaikka tavoiteltavaa on, että yhä useamman nuoren uravalinta
olisi jo 16-vuotiaana selkeä, on muistettava ihmisten erilaisuus. Joidenkin
opiskelupolku ja työurat ovat suunnitelmalliset, toisten mutkittelevat. Työmarkkinat vaativat yhä enemmän työssä
oppimista ja jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä. Tätä vasten katsottuna on
hankalaa hyväksyä ajatus, joka tekee eri alojen ja omien valintojen
punnitsemisesta paheksuttavaa. Siksi pitäisikin varmistaa, että nuorelle
annetaan aikaa, jos hän sitä tarvitsee. Tähän nuoria aktivoivat nivelvaiheen
koulutukset ovat hyvä vaihtoehto, sillä silloin varmistetaan, ettei nuori jää
yksin kotiin ilman koulutusta. Sitä ei tahdo kukaan.
Kirjoitusta varten on haastateltu Ohjaamon koulutuskoordinaattori Ilona Ojalaa.
Ainomaija Rajoo
Kirjoittaja työskentelee projektityöntekijänä Turun Ohjaamossa. Twitter @AMRajoo.
LISÄLUKEMISTOA:
Koramo & Vehviläinen: Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma
http://www.lapaisy.fi/wp-content/uploads/2015/04/Ammatillisen-koulutuksen-lapaisyn-ohjelma_seuranta_2014.pdf
Professori Roope Uusitalo: 18 vuotta olisi sopiva oppivelvollisuusikä https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/mielipide-kotimaa/professori-roope-uusitalo-18-vuotta-sopiva-oppivelvollisuusika/
Miina Keski-Petäjä: Tytöistä ja pojista polvi parantunut? Nuorten väestökehitys ja elinolot
http://tietotrendit.stat.fi/mag/article/206/
Nuorisotakuu-työryhmän loppuraportti ja suositukset jatkotoimiksi
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74962/TEMjul_19_2015_web_19032015.pdf
Koulutuksen keskeyttäminen väheni. Tilastokeskuksen verkkosivut.
http://tilastokeskus.fi/til/kkesk/2014/kkesk_2014_2016-03-17_tie_001_fi.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti