Vaalien alla innostutaan keskustelamaan nuorten alhaisesta
äänestysprosentista. Näin kävi myös tänä vuonna. Olin viikko sitten seuraamassa
DemoFinlandin järjestämässä demokratiaa Turkuun -vaalipaneelissa, jossa
keskusteltiin muun muassa nuorten aktivoinnista. Huoli on aiheellinen: viime
kuntavaaleissa alle 25-vuotiasta ääntään käytti harvempi kuin joka kolmas,
nuoria ehdokkaita taas oli vain 8,9 % kaikista ehdolla olleista.
Vaalipaneelissa ratkaisuksi ehdotettiin muun muassa nuorisovaltuustojen
vahvistamista, äänestysiän laskua ja nuorten päätäntävallan lisäämistä
paikallisesti.
Mutta meillähän on jo nuorisovaltuustot?
Vanhimmat nuorisovaltuustot ovat 1990-luvulta. Turussa
25-jäseninen nuorisovaltuusto on toiminut vuodesta 2014. Valtuusto edustaa
turkulaisia nuoria ja pitää nuorten asiaa esillä muun muassa jakamalla
vuosittain rahaa nuorten ideoimille hankkeille.
Lisäksi valtuustolla on edustus Turun yläkouluissa, lukioissa,
ammatillisissa oppilaitoksissa. Nuorisovaltuuston jäsenillä on pääsy myös osaan
lautakunnista.
Ja juuri tämä on yksi nuorisovaltuustoon liittyvistä haasteista
Turussa. Suomen Nuorisovaltuustojen liitto Ry linjaa, että kaikissa kuntien lautakunnissa tulisi olla nuorisovaltuuston
edustus. Turussa tämä ei kaikkien lautakuntien kohdalla vielä toteudu.
Kieltäytyneet ovat vedonneet muun muassa salassapitovaatimukseen. Tämä herättää
kysymyksen nuoriin kohdistetusta epäluottamuksesta. Kuinka tervettä on sulkea
nuoret pois ja mitä tämä osoittaa nuorille itselleen?
Toinen nuorisovaltuustoihin epäsuorasti liittyvä ongelma on polarisoituminen.
Nuorisovaltuustot ovat hieno tapa osallistaa ja sitouttaa nuoria kunnalliseen
päätöksentekoon. Ongelmana on, että nuorisovaltuustoihin osallistuu nuoria,
jotka luultavammin joka tapauksessa aktivoituisivat yhteiskunnallisessa
vaikuttamisessa. Toisin sanoen valtuuskunnat eivät tavoita niin sanottuja
suuria massoja, jotka ajautuvat syrjään poliittisesta vaikuttamisesta. Tällöin
on uhkana, että keskustelu nuorten aktivoimisesta typistyy nuorisovaltuustoihin
ja sivuuttaa muut keinot, jättäen suuren osan nuorista varjoonsa.
Äänestysikä laskuun, äänestysinto nousuun?
Polarisoinnin ratkaisijaksi on ehdotettu nuorten aiempaa
aikaisempaa aktivoimista poliittiseen päätöksentekoon eli äänestysiän laskua
16:een. DemoFinlandin vaalipaneelissa muun muassa Keskustan Antti Grönlund
puolsi näkemystä. Asiaa puoltaa myös Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi. Allianssin lukuisiinperusteluihin kuuluu tavoite aktivoida ja sitoa nuoret entistä vahvemmin ja
aiemmin yhteiskuntaan ja toteuttaa näin demokratiaa entistä paremmin.
Vastustajat taas pelkäävät, etteivät nuoret ole tarpeeksi
kypsiä äänestämään. Nuorten äänten uskotaan kasautuvan ääriliikkeille.
Esimerkiksi vuonna2008 vaaliasiantuntija Tuomo Martikainen kertoi Uusi Suomi –verkkolehdessä
nuorten äänten menevän todennäköisesti oikeistopopulisteille. Äänestysiän laskun epäillään myös lisäävän
vaalien pintapuolisuutta ja julkkisehdokkaiden määrää.
Itävallassa 16-vuotiaat ovat saaneet äänestää kaikissa
vaaleissa jo vuodesta 2007. Tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että
ensikertaa äänestävät 16-vuotiaat ovat Itävallassa olleet aktiivisempia kuin
ensikertaa äänestäneet 18–20-vuotiaat. Lisäksi heidän tietämyksensä
yhteiskunnallisista asioista on ollut suurempaa kuin pari vuotta vanhemmilla. Norjassa
vuoden 2011 kunnallisvaaleissa äänestysiän lasku 16:een johti siihen, että
nuoret äänestivät aktiivisemmin kuin 18–20-vuotiaat, mutta heidän kiinnostuksensa
politiikkaa kohtaan oli alempi.
Suomessa parhaimman vertailukohdan antavat seurakuntavaalit,
joissa 16-vuotiaat ovat saaneet äänestää vuodesta 2010. Tuolloin vaalikampanjat
olivat kohdistettu nuoriin, mikä näkyi positiivisesti nuorten äänestysaktiivisuutena.
Luku on nuorten kohdalla laskenut tuosta, mutta myöskään vaalikampanjoita ei
ole enää yhtä selkeästi kohdistettu nuorisoon. Uudistus on ollut voimassa
suhteellisen vähän aikaa, joten pitkälle johdettavia tuloksia ei voida vielä
antaa. (Lähde)
Nuortenkin äänestyskäyttäytymistä tutkineen akatemiantutkija Hanna Wassin mukaanensimmäisellä äänestyskerralla on paljon vaikutusta myöhempään äänestyskäyttäytymiseen.
Mitä enemmän niin sanottua hypeä ensimmäiseen äänestyskertaa liittyy, sitä
todennäköisemmin nuori äänestää seuraavallakin kerralla. Tyypillisesti
äänestysinto kasvaa aikuistumisen myötä, kun elämäntilanteen muutokset kuten
lastensaanti herättää kiinnostuksen politiikkaan. Äänestysintoon vaikuttavat
tutkimusten perusteella voimakkaasti myös sosioekonomiset tekijät kuten
koulutus. Tilastokeskuksen tutkimusten perusteella ylemmän korkeakoulutuksen
suorittaneista nuorista aikuisista äänestää lähes 90 %:a. Luku laskee
koulutustason kanssa. Mielenkiintoista on, ettei nuorten oma asema oli ainoa
vaikuttava tekijä. Aivan kuten koulutus ja tulotaso ovat periytyviä, niin myös
äänestysinto ja puoluekanta.
Hannu Lahtisen, Hanna Wassin ja Jani Erolan artikkelista selviää, että vanhempien
äänestysinto selittää nuorten käyttäytymistä yhtä paljon kuin sosioekonomisen
tekijät. Nuoren todennäköisyys äänestää kasvaa, jos vanhemmat äänestävät.
Vaikutus tosin laskee nuoren vanhetessa. Tutkimukset antavat kirjoittajien
mukaan osviittaa myös siihen, että nuoren kasvattaminen poliittisesti
aktiiviseksi toimijaksi vaatii koko kylän: osallisuus erilaisissa järjestöissä,
yhteisöissä ja verkostoissa vahvistaa kollektiivista identiteettiä, joiden
kautta syntyy motivaatio vaikuttamiselle.
Yhtenä nuoren kollektiivisen identiteetin rakentajana
voidaan pitää koulua. Itävallassa äänestysiän laskun rinnalla uudistettiin
koulujen yhteiskuntaopinopetusta teoreettisesta käytännönläheisämmäksi, mitä
pidetään yhtenä keskeisimmistä tekijöistä nuorten äänestysintoon. Onkin
todennäköistä, ettei äänestysiän lasku yksistään riitä, vaan uudistus pitäisi
huomioida muun muassa kouluopetuksessa. Samoin kuin nuorisovaltuustojen
kohdalla, äänestysiän laskukin todennäköisesti houkuttelisi vaaliuurnille
nuoret, jotka muutoinkin äänestäisivät saatuaan siihen oikeuden. Tästä syystä
Demo Finlandin vaalipaneelissakin nostettiin esille tarve tuoda
yhteiskunnallinen vaikuttaminen lähemmäksi nuoria.
Nuorille lisää päätäntävaltaa ja lähemmäksi
Vaalipaneelissa Piia Noronen (sdp.) ja Henri Hautamäki (ps.)
muun muassa ehdottivat puolueiden päästämistä kouluihin. Puoluepolitiikkaa ei
katsota tällä hetkellä kouluissa hyvällä ja esimerkiksi kampanjointi koulujen
alueella on monin paikoin kiellettyä. Osa uskoo nuoren äänestysaktiivisuuden
kasvavan, jos puoluepolitiikka saisi näkyä ja kuulua kouluissa enemmän. Toisaalta
on hyvä muistaa, että monissa kouluissa keskustellaan politiikasta nyt jo,
mistä syystä on vaikea sanoa kuinka paljon tilanne todella muuttuisi.
Uudempi ehdotus on lisätä niin sanottua lähidemokratiaa. Demokratian
toteutumista tutkiva Elias Laitinen (vas.) ehdotti vaalipaneelissa ratkaisuksi
nuorten passiivisuuteen suorempaa päätäntävaltaa kouluihin. Laitisen mukaan toteutus voitaisiin aloittaa oppilaskunnissa tekemällä pienen luokan
päätöksiä kuten äänestyksiä ruokalistan sisällöstä tai sisustuksesta. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena olisi, että
oppilaat saisivat osallistua aikataulujen suunnitteluun, oppisisältöihin ja
koulutyön järjestämiseen.
Tämän tyylisestä toiminnasta yksi esimerkki on Helsingin nuorisotoimen Ruuti-hanke,
joka osallistaa nuoria päätöksentekoon. Ruudissa nuorelle tarjotaan monia eri
vaikutuskeinoja kuten aloitteen tekemistä, toimintaryhmän ideointiin
osallistumista ja budjetointia. Viimeinen, osallistuva budjetointi on
kunnallisen vaikuttamisen kannalta erityisen mielenkiintoinen. Osallistuvalla
budjetoinnilla tarkoitetaan kansalaisten mukaan ottamista julkisista varoista
päättämiseen. Onnistuessaan osallistava budjetointi antaa kansalaisille valtaa
tehdä todellisia päätöksiä siitä, mihin yhteisiä varoja käytetään. Helsingin
nuorisotoimessa nuoret ovat saaneet ehdottaa kohteita ja rajoitetusti myös
päättää nuorisoasiankeskusten rahojen kohdentamisesta. Nuoret ovat vaikuttaneet
muun muassa yleisen siisteyden parantamiseen. Helsingistä saadut tulokset osoittavat, että osallistuva budjetointi muiden aktivointikeinojen
rinnalla on lisännyt yhteistyötä koulujen ja järjestöjen kanssa, levittävät
nuorisotyötä ja lisäävät tapahtumatarjontaa. Ja ennen kaikkea nuoret ovat
kokeneet tulevansa entistä paremmin kuulluiksi ja huomioiduksi.
Mutta osataan Turussakin.
Turun nuorisopalveluilla on käynnissä kolme pilotointia
osallistuvasta budjetoinnista Lausteen ja Paattisten nuorisotaloilla sekä
starttipajassa. Suunnitelmissa on startata vuoden 2018 alusta budjetointi
käyntiin kaikissa nuorisopalveluiden tiloissa ja toiminnassa, jolloin kaikki
alle 29-vuotiaat kaupunkilaiset pääsisivät eri tavoin ehdottamaan ja
äänestämään rahankäytöstä 3 kuukauden jaksoissa. Toisin kuin Helsingin
Ruuti-hankkeessa Turussa on ajatuksena, että kaikki nuoret alueittain pääsevät
ideoinnin lisäksi myös äänestämään. Suunnitelmien rinnalle ideoidaan sähköistä
menetelmää kaiken toteuttamiseen. Uudistuksen taustalla on halua antaa nuorille
lisää vaikutusmahdollisuuksia ja samalla lisätä nuorten tietoa kaupungin
päätöksenteosta.
Osallistuvan budjetoinnin, oli kohteena mikä ikäluokka
tahansa, haasteita ovat pitkäjänteisyys, systemaattisuus ja ohjeistus. Budjetointi
typistyy helposti pelkäksi äänestämiseksi aidon vaikuttamisen sijaan. Keskeistä
onkin sitouttaa niin työntekijät, kansalaiset, päättäjät kuin luottamushenkilöt
menetelmän käyttöön. Toinen tärkeä huomioitava seikka on varmistaa, että
budjetointiin otetaan mukaan mahdollisimman eritaustaisia kansalaisia, jotta
tasa-arvo toteutuu. Tämä taas vaatii tiedottamista ja vuorovaikutteisuutta.
Maakuntauudistus hyvä hetki toimia
Maakuntauudistus siirtää monissa kysymyksissä päätäntävaltaa
pois kunnilta. Toisaalta kuntiin jää tärkeitä nuoria koskettavia kysymyksiä,
kuten koulutus ja toivottavasti työllisyyskysymykset (tästä puhuttiin blogissa muun
muassa työllisyyskokeilun yhteydessä). Tulisikin muistaa, että tuleva muutos
avaa mahdollisuuden pohtia kunnallista päätöksentekoa uudessa valossa.
Maakuntauudistuksen edessä kunnilla on mahdollisuus ottaa aktiivinen rooli
demokratian lisäämisessä ja täten myös nuorten aktivoinnissa ja huomioinnissa. Tapahtui
tämä sitten nuorisovaltuustojen, äänestysiän laskun tai osallistuvan
budjetoinnin muodossa on selvää, että onnistuakseen uudistusten tulee olla
laaja-alaisia. Yksittäinen muutos kuten äänestysiän lasku tuskin on riittävä.
Lähidemokratia taas toteutuu parhaiten silloin, kun sen takana ovat eri
toimijat ja kansalaiset saavat ideoinnin lisäksi aidosti vaikuttaa. Eri
sektoreille ulottuvien uudistusten rinnalla tarvitaan myös luottamusta nuoriin.
Nuoret itse toivotavat Nuorisotutkimusseuran mukaan vaikutusvaltaa, jota ei ole
tarkkaan ennalta määritelty ja rajattu.
Tämä on luonnollinen toive, jonka taakse on helppo asettua,
onhan tutkija Elizabeth Beaumontin mukaan edellytys aktiiviselle
vaikuttamisella tunne siitä, että voi vaikuttaa. Jottei taas neljän vuoden
kuluttua käydä samaa keskustelua nuorten alhaisesta äänestysaktiivisuudesta, tulisi
pohdinnan lisäksi alkaa toimiin. Itse toivonkin, että ensi sunnuntaina valitaan
sellaisia ihmisiä, joilla on rohkeutta ja halua suunnan muuttamiseen. Ja että
keskustelua aletaan käydä yhä enemmän nuorten käyttämättömän potentiaalin
näkökulmasta, eikä niinkään enää sohvalle jäävien, nukkuvien ja välinpitämättömien
nuorten sanastolla. Tällainen kielenkäyttö kun ei auta ketään.
Demo Finlandin vaalipaneelissa kuntavaaliehdokkaista olivat
paikalla Henri hautamäki (ps.), Piia Noronen (sdp.), Elias Laitinen (vas.), Antti
Grönlund (kesk.), Kukka-Maaria Wessman (vihr.), Ville Auvinen (kd.), Anna-Kaise
Kälviäine (kok.) ja Marko Winter (rkp.)
Lisäksi kirjoitusta varten haastateltiin Turun
nuorisopalveluiden nuorisosihteeri Virpi Sojakkaa.
Ainomaija Rajoo
kirjoittaja työskentelee projektityöntekijänä Turun Ohjaamossa
Lähteet:
Beaumont, Elisabeth (2010): Political Agency and
Empowerment: Pathways for Developing a Sense of Political Efficacy in Young
Adults. Teoksessa Handbook of Research on Civic Engagement in Youth. Eds.
Lonnie R. Sherrod,Judith Torney-Purta,Constance A. Flanagan. John Wiley &
Sons, New Jersey.
16-vuotias onotollisessa äänestysiässä. HS 13.8.2012.
Laitio Tommi: "Osallistuva budjetointi parantaa kaupunkia". Blogikirjoitus 26.1.2016.
Laitio Tommi: "Osallistuva budjetointi parantaa kaupunkia". Blogikirjoitus 26.1.2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti