keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

TIETO- JA NEUVONTAPALVELUISTA APUA ELÄMÄN ERI VAIHEISIIN

Tulevana maanantaina 17.4. vietetään vuosittaista eurooppalaisen nuorisotiedospäivää, joka tekee näkyväksi nuorten tieto- ja neuvontapalveluita. Turussa tieto- ja neuvontapalvelut sijaitsevat Ohjaamon kanssa samoissa tiloissa. Nuorisotiedotuspäivän kunniaksi Ohjaamon blogissa ja somekanavissa tutustutaan tieto- ja neuvontapalveluiden toimintaa tarkemmin tänään ja ensi viikolla.


Luotettavaa neuvontaa ja ajankohtaista tietoa - kasvotusten

NuortenTurun tieto- ja neuvontapalveluiden Mari ja Tommi auttavat nuoria muun muassa työnhaussa kuten CV:n laadinnassa, asunnon etsimisessä, valottavat harrastus- ja vapaa-aika sekä kansainvälisiä mahdollisuuksia ja auttavat erilaisten lomakkeiden täytössä. NuortenTurun parivaljakkoa voi lähestyä kysymyksen kuin kysymyksen kanssa. Vastausta on haettu muun muassa taidenäyttelyn pystyttämiseen ja kanien estekilpailuihin. Aina oikeaa vastausta ei tiedetä heti, mutta asiasta otetaan selvää. 

Toiminnan ydinperiaate onkin tarjota nuorelle yhdestä paikasta monipuolisesti luotettavia palveluita. Palveluiden juuret ulottuvat 1950-luvulle, jolloin suurimmissa kaupungeissa aloitettiin nuorille suunnatut neuvontapalvelut. Tuolloin kohteena olivat maalta kaupunkeihin suurina joukkoina muuttaneet nuoret. Nykyisessä muodossaan palvelu aloitti toimintansa Turussa vuonna 2003. Yksi merkittävimpiä tekijöitä toiminnan vauhdittamisessa oli vuonna 2006 voimaan astunut nuorisolaki, joka antoi työlle tärkeän tunnustuksen. Lain uusimmassa muodossa tavoitteeksi todetaan muun muassa ” [– –] edistää nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kykyä ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa”. Laissa korostuvat nuorten osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen, mikä erottaa toiminnan 1950-luvun palveluista. Tuolloin keskiössä oli ongelmanratkaisu, nykyään nuoria halutaan avun ja tuen kautta sitouttaa yhteiskuntaan sekä antaa heille kanava tulla kuulluksi.

Nuorten tieto- ja neuvontatyötä tekevät tällä hetkellä 204kuntaa tai järjestöä. Palveluiden sisältö ja toteutus vaihtelevat, osalla kokonaisuus rakentuu kokonaan verkkoon. Eurooppalaisena kattojärjestönä toimii EuropeanYouth Information and Counselling Agency, joka koordinoi myös kansainvälistä nuorisotiedotuspäivää. Tämän vuoden teemana on tiedon luotettavuus.  Osuva esimerkki teeman ajankohtaisuudesta ovat valemediat, jotka levittävät virheellistä ja vaarallista tietoa tapahtumista, ihmisryhmittymistä ja ilmiöistä. Onneksi harva nuori pitää valemedioita luotettavina lähteinä TSN Gallupin viime vuonna tekemän selvityksen mukaan.

Tiedon luotettavuuden rinnalla Suomessa on herätty toiseenkin ilmiöön: nuorten tietoteknillisten taitojen oletetaan paikoitellen olevan paremmat, mitä ne todellisuudessa ovat. Vaikka moni nuori oppii pienestä pitäen käyttämään perusteknologiaa, on tiedonhaussa ja laajemmassa käytössä havaittu puutteita. Tämä ei olisi ongelma, ellei oletus nuorten automaattisesti loistavista taidoista eläisi niin vahvana. Monet palvelut siirtyvät yhä voimakkaammin verkkoon. Yksi näistä on TE-palvelut, joiden toimintaa on keskitetty verkkoon 2010-luvulla. Tämä haastaa erityisesti suomea huonosti ymmärtävät, mutta myös kantasuomalaiset kaikissa ikäryhmissä.  NuortenTurun tieto- ja neuvontapalveluissa korostetaan kasvotusten annettavan avun merkitystä.

Nuorisotiedotuspäivän tämän vuoden teema on tiedon luotettavuus. Teeman hengessä tieto- ja neuvontapalvelut julkaisevat meemejä ja lyhyitä videoita lähipäivinä. Tässä yksi. Kuka kertoi, ettei kasvotusten saa enää tietoa ja kaikki pitää katsoa googlesta? Löydät meemejä netistä #checkyoursource, #EYID2017 ja #tarkistalähteesi.


Suinkaan kaikki eivät kuitenkaan käänny tieto- ja neuvontapalveluiden puoleen saadakseen apua vain sähköisessä asioinnissa. Iso osa kaipaa tukea ja tsemppiä omaan tekemiseen. Kysymykset myös vaihtelevat laajan asiakaskunnan mukaan. Yksi suosituimmista aiheista on varsinkin keväisin työnhakuun keskeisesti kuuluva CV:n tekeminen.


CV:t ja itsetuntemus kuntoon

Netti on pullollaan ohjeita ja esimerkkejä CV:n tekemistä varten. Malleissa toistuu oman työkokemuksen korostaminen, minkä vuoksi ansioluettelon laatiminen voi tuntua lannistavalta, jos työkokemusta on vähän tai ei lainkaan.

CV:n rakentaminen lähtee tieto- ja neuvontapalveluissa liikkeelle nuoresta itsestään: mitä osaamista ja taitoja nuorella on. Usein tämä vaatii kannustamista ja uutta tapaa katsoa asioita. Työkokemusta vastaavaa osaamista ei kerry vain työsuhteista, vaan myös esimerkiksi TET-harjoittelut, vapaa-ajan toiminta ja harrastukset voivat olla niiden lähteenä. Esimerkiksi joukkueurheilu kuvastaa tiimi- ja yhteistyötaitoja. Toiminta tietokoneiden kanssa taas kertoo pitkäjänteisestä ja keskittymistä vaativasta työotteesta.  NuortenTurussa rohkaistaankin nuoria katsomaan positiivisesti omaa tekemistään. Mari ja Tommi osaavat myös vinkata, millaisia taitoja työelämässä tarvitaan ja miten niitä voi itselle kerryttää lisää. Samalla Mari ja Tommi itse oppivat mitä moninaisimmista asioista nuoria kuuntelemalla.  Nuoret kun eivät aina ymmärräkään oman tietomääränsä ja osaamisensa laajuutta. 

Avun keskiössä ovat nuorten kannustaminen, heidän itsetuntemuksensa vahvistaminen ja kielteisten ajattelumallien muuttaminen. Mitään ei tehdä nuorille valmiiksi. Tieto- ja neuvontapalveluissa on huomattu, että moni nuori aktivoituu saadessaan luottamusta ja tilaisuuden toimia. Osa nuorista luulee saapuessaan, että CV tehdään heille valmiiksi, mutta innostuvat, kun huomaavat tilanteen olevan toisin.

CV:n kokoamisen lisäksi työnhakua tuetaan tieto- ja neuvontapalveluissa muun muassa harjoittelemalla yhdessä työhaastattelutilanteita ja antamalla vinkkejä CV-videoiden tekemiseen kirjoituksen alkupuolella mainittujen palveluiden lisäksi. Ja jos nuori kaipaa apua liittyen esimerkiksi TE-palveluihin tai opiskelupaikan hakuun, voi asioita selvitellä samasta kerroksesta löytyvien asiantuntijoiden kanssa. Tämän mahdollistaa samoissa tiloissa toimiva Ohjaamo.  Jos asiantuntijat ovat varattuja, saadaan nuorelle vähintäänkin varattu aika.

Mari ja Tommi palvelevat tieto- ja neuvontapisteessä ma klo 12-18, ti-pe klo 12-16. Tiistaisin suljettu. 
Sovi aika tai tule käymään. 040 183 3562.

Sijainti Ohjaamon läheisyydessä arvokas lisä

NuortenTurun tieto- ja neuvontapalvelut ovat aloittaneet toimintansa kauppakeskus Forumissa, siirtyneet sieltä kaupungin pääkirjastolle ja lopulta Vimmaan ennen Ohjaamon yhteyteen muuttoa pari vuotta sitten. Vaikka palvelukattaus on pysynyt samana tai vähintäänkin laajentunut, on eri paikoissa korostunut hieman eri palvelut. Nykyisen sijainnin hienon on, että tieto- ja neuvontapalveluiden asiantuntijuus saadaan hyödynnettyä tehokkaasti muiden Ohjaamossa nuorille tarjottavien palveluiden osana.

Tieto- ja neuvontapalvelut edustavat kaupungin vapaa-aikatoimialaa. Ohjaamosta löytyy tämän lisäksi työllisyyspalvelukeskuksen ja TE-palveluiden asiantuntijoita sekä hankekoordinaattoreita. Tieto- ja neuvontapalvelut tuovat Ohjaamon palveluihin tärkeän lisän. Muiden vastatessa pääasiassa työllisyys- ja koulutuskysymyksistä, on tieto- ja neuvontapalveluiden ydinosaamista jo mainittujen palveluiden lisäksi vapaa- aika ja harrastustoiminta. Mari ja Tommi tarjoavat nuorelle mahdollisuuden etsiä mielekästä vapaa-ajantoimintaa, kuten harrastusmahdollisuuksia tai ystäviä. Tämän tyylistä palvelua Ohjaamon muut asiantuntijat eivät tarjoa.



Toisaalta Mari ja Tommi saavat itse Ohjaamosta paljon. Tieto- ja neuvontapalvelun työssä on tärkeää hahmottaa palvelukartan laajuus ja tulevaisuus. Ohjaamon muiden asiantuntijoiden ansiosta Mari ja Tommi saavat jatkuvasti ajankohtaista tietoa nuorten palveluista samalla kehittäen itsekin omaa asiantuntijuuttaan. Tämä on tärkeää, jotta tieto- ja neuvontapalvelut pystyvät täyttämään tavoitteensa tarjota nuorille ajankohtaisimman ja luotettavimman tiedon.

NuortenTurun tieto- ja neuvontapalveluille keskeistä on sijainti ydinkeskustassa julkisten liikennevälineiden läheisyydessä, jotta mahdollisimman monen on helppo saapua paikalle. Reilun kymmenen vuoden aikana tieto- ja neuvontapalvelut ovat saavuttaneet asiakaskuntansa hyvin. Tästä kertoo, että moni nuori löytää paikalle ystävien vinkkaamana. Tämä on viesti siitä, että toiminta on tehty hyvin. Näkyvyydessä ja tiedottamisessa on aina parantamisen varaa, ja tieto- ja neuvontapalveluissa käykin runsaasti tutustumisryhmiä muun muassa koululaitoksista. Tämäkin on huomattavasti entistä helpompaa, kun ryhmät voivat samalla käydä tutustumassa myös Ohjaamoon. Näin nuoret ja nuorten kanssa työskentelevät saavat perusteellisen kuvan nuorille suunnatuista palveluista.


Kirjoitusta varten haastateltiin Tieto- ja neuvontapalveluiden Mari Mielosta ja Tommi Hallenbergiä. 

Ainomaija Rajoo

Lisätietoa tieto- ja neuvontapalveluista:
Tieto- ja neuvontapalveluiden nettisivut
Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti