Kohta on
vappu. Itse vietän monen vuoden tauon jälkeen ensimmäistä ei-opiskelija vappua.
Tämän innoittamana päätin kirjoittaa itselle tärkeästä aiheesta –
korkeakoulutettujen työllistymisestä. Tarkemmin vastavalmistuneiden
työllistymisestä. Työttömistä korkeakoulutetuista käytävä keskustelu sisältää
paljon samoja vahingollisia ja epätosia väitteitä kuin työttömistä yleensäkin
puhuttaessa. Korkeakoulutetut työttömät joutuvat tämän lisäksi jatkuvasti
oikomaan väitteitä, jonka mukaan tietty tutkinto antaa pätevyyden tehdä vain
tiettyjä töitä. Moni olettaa, että filosofian maisterin uravaihtoehdot ovat opettaja,
tutkija tai kulttuuriala, vaikka todellisuudessa vaihtoehdot ovat loputtomat. Tämän
käsityksen muuttaminen on koko yhteiskunnan etu, johon kaikkien pitäisi
kiinnittää enemmän huomiota.
Puhuttaessa
korkeakoulutettujen työllistymisestä keskusteluja hallitsevan kaksi väitettä: työllistyminen
nähdään korkeakoulutetun omana vikana ja/tai korkeakoulutetun uskotaan
valmistuvan usein suoraan kortistoon.
Ensimmäinen
väite ei koske vain korkeakoulutettuja vaan kaikkia työttömiä. Tätä kuvastaa,
että keskustelu työttömyyden kitkemisestä käydään aktivointitoimenpiteiden ja kannustinloukkujenpurun ympärillä – viimeksi puoliväliriihessä.
Molemmat antavat ymmärtää, että työttömät ovat joko liian laiskoja tai
rahanahneita. Esimerkiksi kannustinloukut kuvataan rakenteellisina ongelmina,
mutta myös järjestelmänä, josta työtön laskelmoidusti ottaa hyödyn irti. On
totta, että kannustinloukut selittävät osan työttömyydestä, mutta niiden purku ei yksin riitä. Kannustinloukut ovat monivyyhteinen rakennelma, joka
koskettaa muun muassa kysymystä yksilön ja yhteiskunnan vastuunjaosta, ja siksi
se ansaitsisi oman kirjoituksensa.
Kannustinloukkujen
purun rinnalla ehdotetut aktivointikeinot – kuten sen seuraaminen kuinka monta
työhakemusta työtön kuussa lähettää - taas kertovat siitä, kuinka
epäluuloisesti työttömiin suhtaudutaan. Syyllisen etsimisen ja epäluulon
vahvistamisen sijaan työllisyyspalvelut tulisi rakentaa luottamukselle. Luottamuspulasta
kertoo esimerkiksi se, että omaehtoinen
opiskelu työttömyystuella on tarkoin rajattua, vaikka opiskelu parantaa
selvästi työttömän työllistymismahdollisuuksia.
Luottamuspulan
rinnalla elää vahvana vahingollinen ja epätosi väite kortistoon valmistuvista
korkeakoulutetuista. Väitteen virheellisyys on helppo huomata muun muassa
yliopistojen ja ammattiliittojen ylläpitämistä tilastoista (esim. Turun
yliopisto, Akava).
Vaikka korkeakoulututkinto ei ole enää entisaikojen tavoin automaatti
vakinaiseen työsuhteeseen, on
korkeakoulutettujen työllisyysprosentti muihin koulutusasteisiin verrattuna alhainen.
Selvää on, että vastavalmistuneista kaikki eivät pääse suoraan töihin. Edellä
mainitut korkeakoulujen ylläpitämät tilastot kuitenkin osoittavat, että
työllistyminen paranee huomattavasti ajan kuluessa.
Vastavalmistuneet
korkeakoulutetut hyötyvät huonosti myös nykyisistä työllistämistoimenpiteistä. Osaltaan
tämän selittää se, että moni heitä työllistyy kohtuullisen jouhevasti
itsenäisesti. Moni työllistämistoimenpide on myös suunnattu ihmisille, jotka
kaipaavat esimerkiksi lisäkoulutusta tai joille vakinainen työsuhde voi olla
kokonaan mahdottomuus. Tosin on muistettava, että koulutus ei takaa, etteikö
ihmisellä voisi olla elämässä haasteita, joihin hän kaipaa apua. Vähintäänkin
kannustusta ja tukea tarvitsevat kaikki, sillä työttömyys on henkisesti
raskasta aikaa ja leimakirves, joka osuu kaikkiin tutkinnosta riippumatta.
Erityisen
hankalaa korkeakoulutettujen kohdalla on, jos auttaja ei tunnista heidän laajaa
osaamistaan. Moni vastavalmistunut korkeakoulutettu on valmis työllistymään
hyvin erilaisille sektoreille. Aiheesta kirjoitettiin viimeksi eilen Helsingin Sanomissa
(juttu valitettavasti vain tilaajille). Kirjoituksessa kerrottiin matkailun
restonomi Kaisa Heikkilästä, joka oli kohdannut työttömyyden aikana muun muassa
kehotuksen ryhtyä siivoojaksi. Heikkilä oli kokenut ehdotuksen oman tutkintonsa
aliarvioimisena. Itselleni on eräs henkilö ehdottanut samaa. Olin siinä
vaiheessa ollut kuukauden työttömänä.
Kirjoitukseni
tarkoituksena ei ole arvottaa eri töitä. Moni korkeakoulutettu ei edes pääsisi
siivoojaksi, sillä työ vaatii taitoja, joita koulutus ei automaattisesti suo.
Toisaalta jos työttömyys pitkittyy, on jokaisen oltava valmis päivittämään omaa
osaamistaan tai alentamaan kriteerejään. Oma kysymyksensä on, missä tämä
maaginen raja kulkee. On kuitenkin selvää, että vastavalmistuneet havittelevat
ensisijassa tutkintoaan vastaavaa työtä, mikä on koko yhteiskunnan kannalta
etu. Koulutusjärjestelmämme tuottaa jatkuvasti osaavia nuoria tekijöitä, joilla
on valtava potentiaali edelleen kehittyä ja ratkoa tulevaisuutemme haasteita.
Tärkein kysymys onkin, osataanko tämä potentiaali aina tunnistaa ja hyödyntää?
Annan
esimerkin. Olen valmistunut filosofian maisteriksi yleisestä historiasta.
Opiskelujen aikana sain usein oikoa käsitystä, että kaikki historiasta
valmistuvat ovat opettajia. Vaikka iso osa on opettajia, meitä on moneksi: toissa.fi on sivusto, jonne on kerätty
korkeakoulutettujen tarinoita työelämästä ja listattu ammattinimikkeitä, joihin
eri aloilta on työllistytty. Historian
taustalla voi sivuston mukaan ammattinimike olla esimerkiksi suunnittelija,
asiantuntijaa, informaatikkoa, account manager, toiminnanjohtaja, ylitarkastajaa
ja lukemattomia muita. Utelut työelämään sijoittumisesta olivat toisinaan
ärsyttäviä, mutta haluan uskoa ihmisten kysyneen asiaa aidosti kiinnostuneina.
Vahingollisempaa sen sijaan on vahvana elävä käsitys ”oikeista ammateista” ja
muista töistä.
”Kuulostaa
mielenkiintoiselta. Mutta kannattaa hankkia rinnalle joku oikea ammatti, vaikka
opettaja”. Tämä on lause, jonka varmasti moni generalistisella alalla
opiskellut – miksei jotain muutakin - on ainakin kerran kuullut.
Yhteiskunnassamme elää omituinen ajatusta ”oikeista ammateista” ja muista.
Tutkintotodistustani katsoessani herää kummastus: mitä minä sitten olen tehnyt,
jos tämä ei ole työelämään valmistavaa koulutusta. Lause kertookin
ymmärtämättömyydestä koulutusta ja tutkintoja kohtaan. Korkeakouluista
valmistuu vuosittain nuoria osaajia, joiden tutkinto antaa osaamisen eri
tehtäviin ja sektoreille, niin kuin edellä on historian kohdalla esitelty.
Erityisen
vaikeaa monille tuntuu olevan tunnistaa juuri humanistisilta aloilta
valmistuneiden osaaminen. Tai ainakin itse humanistina kiinnitän tähän eniten
huomiota. Jotain asiasta kertovat tasaisin väliajoin tehtävät ulostulot
humanististen tieteiden puolesta, kuten tämä
ja tämä. Eikä
tämä koske vain humanisteja. Samalla kun työttömiltä penätään aktivoitumista
kuten piilotyöpaikkojen jatkuvaa metsästämistä, työnantajien lähestymistä joka
kanavaa pitkin, liittymistä lukuisiin työnhakusivustoille ja sovelluksiin,
videoiden kuvaamista jne., vaadin minä kaikilta peiliin katsomista. Ihmisten
pitäisi ymmärtää yhä selvemmin, että eri tutkinnoille voi työllistyä eri
sektoreille. Koulutus ei myöskään kerro ihmisestä kaikkea, kenenkään osaaminen
ei tyhjenny tutkintonimikkeeksi.
Tuntuu
uskomattomalta, että kaikki eivät kykene näkemään eri koulutusten, taustojen ja
osaamisen hyötyä työelämässä. Tämä on hälyttävää, sillä meidän on mahdotonta
tarkkaan ennustaa, minkälaista osaamista yhteiskuntamme tarvitsee kymmenen tai
kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Erilaiset osaajat ovat rikkaus, eivät taakka. Toivonkin,
että yhä useampi ekonomisti ja oikeustieteilijä hakeutuisivat kulttuurialalle
ja yhä useampi humanisti yrityksiin. Tämä vaatii halua ja rohkeutta
opiskelevilta ja töitä etsiviltä nuorilta. Toisaalta se vaatii työnantajilta,
työllisyyspalveluiden työntekijöiltä, nuorten tukiverkostoilta, päättäjiltä ja
medialta avoimuutta ottaa eri koulutuksista selvää ja halua antaa uusille
ajatuksille tilaa.
Lopuksi kaikille
sukulaisille, ystäville, tuttaville ja naapureille: Älkää antako nuorelle
pyytämättä elämänohjeita, jotka koette itsellenne mieleisiksi. Kuunnelkaa,
kannustakaa ja tukekaa heidän päätöksiään. Älkää toistako naurettavaa mantraa ”oikeista
töistä”, vaan kehottakaan kokeilemaan opintojen aikana kaikkea itseä
kiinnostavaa, hankkimaan tietoa ja osaamista laajalti – välillä suunnitelmallisesti,
välillä sattumanvaraisesti. Tänä vappuna aion itse nostaa maljani
opiskelijoille, koulutusjärjestelmällemme ja oppimiselle. Asioihin
syventyminen, itsensä ja osaamisensa kehittäminen on luksusta, jota ei pidä
unohtaa. Usein opimme vahingossa, huomaamattamme. Siksi on tärkeää pysyä avoimena
erilaisuudelle ja omien ennakko-oletusten kyseenalaistamiselle. Kaikilla elämän
eri sektoreilla ja läpi elämän.
Hyvää ja
munkkirikasta vappua kaikille!
Ainomaija Rajoo
Kirjoittaja työskentelee projektityöntekijä Turun Ohjaamossa ja on ylpeästi FM.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti